Milovníkom všetkého slovanského pripomeňme, že Halloween nie je sviatok prebratý z Ameriky, ale je oveľa starší. Americký Halloween je vlastne našim európskym sviatkom, sviatkom starých Keltov, ktorý Američania prevzali od európskych prisťahovalcov a neskôr skomercionalizovali. Ešte pred príchodom Slovanov na naše územie tu žili Kelti. Mnohí si nesieme ešte podnes časť ich génov. Naši predkovia prirodzene preberali aj ich mytológiu, hlavne tú ktorá rezonovalo s ich indo-azijskou védskou tradíciou.
Svetlonosov vyrezávali starí Slovania. Nadväzovali na dávnovekú mytologickú predstavu Keltov, ktorí verili, že v posledný októbrový deň sa duše mŕtvych vracajú na zem a snažia sa ovládnuť všetko živé. Ochranou proti týmto duchom bolo svetlo, najskôr v podobe ohnivých uhlíkov, neskôr sa presunulo do tekvíc.
All-hallow-even bol pôvodne pohanský keltský sviatok konca leta Samhain (írsky, vyslov souin),čo v preklade doslova znamená „predvečer všetkých svätých“. slávený za prvého mesačného splnu v znamení Škorpióna. Kelti verili, že vtedy sa duše mŕtvych vracajú na zem a snažia sa ovládnuť všetko živé. Ochranou proti týmto duchom bolo svetlo, najskôr v podobe ohnivých uhlíkov.
Podľa írskeho folklóru bol Jack lenivý, ale lišiacky sedliak, ktorý okabátil diabla, ktorý pre neho prišiel. Na dolapenie diabla použil kríž. Jack diabla prepustil za sľub, že jeho duša sa nikdy nedostane do pekla.
O nejaký čas hriešnik Jack zomrel, do neba ho nevzali a do pekla ho podľa dohody odmietol prijať diabol. Jack nariekal, že bez svetla nevie, kam sa má pohnúť a vtedy mu dal diabol žeravý uhlík z pekelného popola, ktorý nikdy nezhasne. Jack vydlabal pôvodne repu, dal do nej uhlík a vydal sa na nekonečné túlanie svetom hľadajúc miesto na spočinutie. Tak sa zrodil Jack of the Lantern alebo Jack-o‘-Lantern. Len repu nahradila pôsobivejšia tekvica.
31. október je teda sviatkom všetkých blúdiacich, poblúdených v bludiskách života. Teda väčšiny našej populácie. Slávme ho teda s úctou a pokorou v nádeji, že nájdeme morálny kompas, ktorý nás vyvedie z bažín nevedomosti do svetla poznania. Tu je nádej na vzkriesenie i na spásu. Nie je potrebné sa obávať, že tento sviatok je málo kresťanský, lebo o nič iné ako o pripomenutie toho čo je v živote podstatné tu nejde.